افسانه صورت فلکی شیر (اسد)





























نگاهی به فراسوی آسمان

صورت فلکی شیر یکی از صور فلکی زیبای آسمان شب است که به دلیل قرار گرفتن در دایره البروج از اهمیت خاصی در میان صور فلکی برخوردار است . این صورت فلکی دارای قدمت بسیار زیادی است چرا که در عهد باستان  در ملل گوناگونی چون : ایران (پارس), بابل, سومر, روم و یونان شناخته شده بوده است و حتی رد پای  آن را می توان در تمدن های بوجود آمده در آمریکای جنوبی نیز مشاهده کرد .


معروفترین ستاره صورت فلکی شیر ستاره ای از قدر 4/1 است که به نام دل شیر معروف است و با نامهای قلب الاسد و یا آلفا شیر هم شناخته می شود .
صورت فلکی شیر یک صورت فلکی بهاری است که از اول بهار تا پایان آن به خوبی قابل مشاهده است . یافتن آن هم آسان است چرا که در زیر آبگردان صورت فلکی خرس بزرگ قرار گرفته (قسمت جنوب خرس بزرگ) .

iranastro
صورت فلکی شیر یا اسد در مرداد ماه میزبان خورشید است و یا به عبارت دیگر زمین در مرداد ماه در وضعیتی قرار می گیرد که که روبروی صورت فلکی شیر است . در ضمن این نکته قابل ذکر است که  قرار گرفتن خورشید در برج شیر نوعی حرارت و قدرت را نشان می داده و این نکته را می توان در آرم دولت های پادشاهی عصر باستان ایران یا پارس که شیر و خورشید را در کنار هم نشان می دهد دید مخصوصا” که در ,مرداد ماه ,شیر میزبان خورشید بوده یعنی در اوج گرمای هوا ,خرمی طبیعت و پر آبی رودها .

iranastro

تصویر افسانه ای شیر و نقشه صورت فلکی شیر

افسانه صورت فلکی شیر همچون دیگر صور فلکی ریشه ای یونانی دارد . در افسانه های یونانی آمده است شیری رویین تن و قدرتمند موجب سلب آسایش و وحشت مردم منطقه نمیا شده بود و هرکول پسر زئوس و قهرمان افسانه ای یونان بر آن شد تا این شیر قدرتمند را از بین ببرد و باعث آسایش مردم شود . به همین خاطر روزی به کنام شیر نزدیک شد و بعد از سد کردن یکی از راههای خروجی غاری که کنام شیر رویین تن در آن بود شیر را مجبور کرد تا با او روبرو شود . مبارزه بین هرکول و شیر قدرتمند شروع شد ولی نه تیر و نه نیزه و نه شمشیر هیچ یک بر شیر رویین تن اثر نکرد . در آخر هرکول توانست با فشردن گلوی شیر حیوان را خفه کرده و او را از پای در آورد و بعد با تکه ای از یال شیر که  همچون آهن آبدیده سخت و مقاوم بود و همچون الماس بران پوست شیر را بکند و آسایش را به مردم نمیا باز گرداند بعد از این جریان زئوس خدای خدایان یونان شیر را به صورت گروهی از ستارگان به آسمان صعود داد .

شیر و هرکول

صحنه ای از نبرد هرکول و شیر




نوشته شده در سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin